المپیاد ریاضی و کامپیوتر

دپارتمان ریاضی و کامپیوتر استعدادهای درخشان مشهد

المپیاد ریاضی و کامپیوتر

دپارتمان ریاضی و کامپیوتر استعدادهای درخشان مشهد

« دپارتمان ریاضی و کامپیوتر استعدادهای درخشان مشهد »

ایمیل جهت انتقال نظرات و سوالات:
mathdpt88 [at] gmail [dot] com

گروه اطلاع رسانی دپارتمان (عضو شوید!):
mathdpt88 [at] googlegroups [dot] com

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مسابقه وبلاگی دپارتمان!

دوشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۳۱ ق.ظ

سلام.

در 15-اُمین نظر پست آزمون غیر عملی ایده‏ خوبی مطرح شد که همانطور که در 20-اُمین نظر می بینید سعی می کنیم عملی بشه :)

جریان از این قراره که شما در نظرات همین پست، سوالات و (به پشتوانه اون جوابها!) رو که قشنگه به نظرتون و به المپیاد کامپیوتر یا ریاضی مربوطه می گذارید. همه می تونن این کار رو انجام بدن: سوال بذارید یا سوالی که مطرح شده پاسخ بدید و یا ایده قشنگی مطرح کنید و ...

ما هم اینجا تماشا می کنیم :) و شما رو راهنمایی می کنیم و نظرات غیر علمی ، مسخره و حشو رو حذف می کنیم و نهایتا به بهترین سوالها و بهترین جوابها با نظر سنجی از خود شما (شایدم بدون اون!) جایزه می دیم :)

هر هفته به بهترینها (ممکنه چند تا بهترین داشته باشیم!) 10000 تومان جایزه می دیم. (ببخشید که وسعمون همینقده و توی این گرونیها کاملا درک می کنم که خرج اینترنت وصل شدن (!) هم نمیشه حتی، اما خوب دیگه شما هم ما رو درک کنید!)

نکته مهمی که نباید فراموش کنید اینه که آدرس پست الکترونیک رو هنگام نظر دادن وارد کنید و حتما گزینه "مشخصات شما حفظ شود" رو تیک بزنید. این موضوع برای ما خیلی اهمیت داره (مخصوصا هنگام جایزه دادن) و بدونید که با متخلفین برخورد خواهد شد!

توجه1: این پست تا اطلاع ثانوی در ابتدای مطالب وبلاگ نمایش داده خواهد شد. پست های جدیدتر زیر این پست قرار خواهند گرفت (مثل پست زیری!)

توجه2: برای حسن شروع، من خودم اولین سوال رو بیشتر برای دست گرمی میذارم!  :)

شاد و سلامت باشید ;)


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۰/۲۶
مهدی کاظمی

نظرات  (۱۶۵)

۲۶ دی ۹۰ ، ۱۱:۴۸ مهدی کاظمی
مجموع همه عددهای صحیح چهار رقمی متمایزی را بیابید که تنها شامل رقمهای 1 و 2 و 3 و 4 و 5 باشند و هر رقم در هر عدد حداکثر یک بار، به کار رفته باشد.

سلام!
خب سوال اولو من جواب می دم! :دی
هر کدوم از رقم ها رو که حذف کنیم با رقم های مونده می شه 4!=24 تا عدد ساخت!
مجموع ارقام هر عدد تو همه ی 24 تا عدد یکسانه!
حالا اگه عدد 5 رو حذف کنیم مجموع ارقام میشه: 4+3+2+1=10
اگه 4 رو حذف کنیم: 5+3+2+1=11
اگه 3 رو حذف کنیم: 5+4+2+1=12
اگه 2 رو حذف کنیم: 5+4+3+1=13
و اگه 1 رو حذف کنیم: 5+4+3+2=14
از هر مجموع 24 تا داریم
جمعا میشه: 24×(10+11+12+13+14)=1440
این نظرو جواب بدین بعد میتونین پاک کنین!! الان سوالا رو خودتون می پرسین یکی یکی یا الان ژنیک که قبلیو جواب داد بعدیو بپرسه؟
سوال دوم: یه گراف داریم که هر دو تا دور فردش دقیقا تو یک راس مشترکن! ثابت کنین می شه گرافو با 5 رنگ رنگ کرد طوری که هیچ دو راس به هم متصلی یک رنگ نباشن! (اصلا هم که مال وست نیست!)
الان من سوال اولو اشتباه درک کردم؟
میگیم کلا !5 حالت داره
وقتی بخوایم جمع کنیم میشه
یکی ها!! : !4* (5+4+3+2+1)
ده تایی ها : همون بالایی *10
صدتای ها : همون اولی * 100
هزارتایی ها : همون اولی *1000

توصیح خط یکی ها: رقم یکان !4 بار میتونه هر کدوم از عددای 5 و 4 و 3 و 2 و 1 باشه!!
کلا این که جمع آخرش میشه 399960
توضیح : اون عدد آخر از جمع یکی ها و ده تایی ها و طدتایی ها و هزارتایی ها به دست اومده!! :دی
۲۶ دی ۹۰ ، ۱۴:۳۹ 4بار همون حالا هرکی........
دنباله ای از اعداد 1تا 9 داده شده است.ابتدا سه جمله اول دنباله را به صورت صعودی.. سپس جملات سوم و چهارم و پنجم را به صورت صعودی بعد جملات پنجم ششم هفتم و در نهایت جملات هفتم هشتم ونهم رو به صورت صعودی !به ازای چند جمله اولیه از 1تا9 دنباله ی بدست آمده میشود:123456789 این سوال از کتاب ترکیبیات علی رضا علیپور در آوردم صفحه 29 سوال 2.2.28 اگه میشه یه راه حل آسون ارائه بدین
اول یک عدد مثل 1 حذف میکنیم عدد یاقی مانده:2345 است برای این که هزار گان 2 باشد 6 حالت برای 3 هم 6 حالت و ...اگر هزارگان 2 باشد اعداد به صورت زیر میشود
2345
2354
2543
2435
2534
2453اگر همین کار را برای اعداد 3و4و5 انجام دهیم میبینیم که جمع یکانها هست 6*(2+3+4+5)همین طور برای دهگان وصدگان وهزارگان پس جمع اعدادی که با رقمهای 2و3و4و5 درست میشود, میشود:93324و اگر این کار را برای تمام اعدادی چهاررقمی انجام دهیم(1345و1245و1235و1234) جمع کل میشود 399960
۲۶ دی ۹۰ ، ۱۵:۰۹ 4بار همون حالا هرکی........
کلا تعدادش میشه !5 چون که باید چهار تا از پنج تا رو انتخاب کنیم بعد چون ترتیبش مهمه در !4 ضرب میکنیم پس میشه!5 برای بدست آوردن حاصل جمعش یک بار اعداد رو به صورت صعودی مینویسیم بعد زیرش به ترتیب نزولی
1235+1234+......................+5432
5431+5432+......................+1234
بعد اگه اعداد هر ستون رو باهم جمع کنبم میبینیم که حاصل جمعش میشه 6666 پس حاصل کلش میشه 6666ضربدر !5 تقسیم بر 2 چون هر جمله رو 2 بار حساب کردیم(میشه گفت این سوالو یه جورایی به روش گاوس حل کردم) جوابش میشه 399960 ! امیدوارم درست باشه!
۲۶ دی ۹۰ ، ۱۵:۲۹ 4بار همون حالا هرکی........
ببخشید تو سوالی که مطرح کردم یه جاییش جا انداختم هفتم هشتم نهم رو به صورت صعودی مرتب میکنیم ! مرتب میکنیم جا افتاده بود
این سوال سوال بدی فک کنم نباشه(واسه دس گرمی)!
همو زوج هایی را بیابید که داشته باشیم:
xy/x+y=n
که n عددی ثابت و طبیعی است!
تا 1-2 روز دیگه جاب آخرشو میذارم و اگه بازم نتونستین حل کنین 3 روز دیگه راه حلشو میذلرم!
یا علی!
ضمنن به نظرم سوال اول واقعن این قدم جای بحث نبود!
همون آقا یا خانوم ژنیک درس گف دیگه!
سوال 4 بار همون حالا هرکی: ببین عدد اول و دوم و سوم رو تو دسته ی اول می زاریم! عدد چهارم پنجم و ششم رو تو دسته ی دوم و اعداد هفتم هشتم و نهم رو تو دسته ی سوم می زاریم! حالا این عددا واضحه که باید تو دسته ی خودشون باشن اعداد هر دسته می تونن به 3! حالت قرار بگیرن!
پس اعداد تو دسته ی اول می تونن به 6 حالت قرار بگیرن! به ازای هر حالت دسته ی سوم می تونه 6 حالت داشته باشه و به ازای هر حالتش دسته ی سوم هم میتونه 6 حالت داشته باشه!
ینی جواب میشه: 6*6*6=216
ببین زنیک من راه حلشو نمی دونم در واقع این سوالی بوده که توش مشکل داشتم اگه میشه بیشتر توضیح بدی چون این طوری که تو میگی فک نکنم درست باشه چون که مثلا دسته اول که مرتب بشه باز عدد سومش میره تو دسته ی دومم مرتب میشه اگه فک میکنی درسته دقیق تر توضیح بده
سوال اقای الیاس:خیلی اسونه x=yوx,yها مضربی از 2 باشند اگه لازمه حلشم بگم؟!!!
من سوالتو اشتباه فهمیده بودم :-" به رو خودت نیار ;)
ه.ح.ک:
این خیلی اسونه تو خوده علیپور خیلی خوب این سوالو توضیح داده. ولی بازم چون پرسیده بودی :
1و2 باید در سه جمله اول . 3و4 باید در پنچ جمله اول. 5و6 هم باید تو هفت جمله اول بیان. تا اینجا که واضحه؟ ( چون اگه اینجوری نباشه از اخر کلش مرتب نمیشه)
حالا برا گزاشتن یک 3 حالت داریم یا تو اولی یا دومی یا سومی
برای دو چون حتما باید تو سه تا اول بیاد و یکی از سه تا پره 2 حالت داریم
برا سه چون حتما باید تو تو پنج تا اول بیاد و دو تا از اون 5تا پره پس 3 حالت داره
برا چهار چون حتمان باید تو پنج تا اول بیاد و سه تاش پره 2 حالت داریم
همین جور ادامه میدیم ....
جوابه اخرم میشه3*2*3*2*3*2*3*2*1
سواله اقا کاظمی :
@ژنیک:
اخه وقتی یکی از عددها 5432 .. چجوری بعد از اخر جمعشون شده 1440؟ نمیدونم شایدم من سوالو درست نفهمیدم.
فکر کنم شما مجموعه رقم هارو حساب کردی( که البته فکر نکنم اونم عدد به این بزرگی بشه)
یک سوال نامساوی :اگرa,b,c,dاعداد حقیقی باشند به طوری که a^2+b^2≤1نشان دهید:
(a.c+b.d-1)^2≥(a^2+b^2-1)(c^2-d^2-1)
آره تو خود علیپور توضیح داده ولی من کتابم متلاشی شده در نتیجه برگشو گم کردم واما برای سوال آقا الیاس:کامپیوترم نمیتونه اینجا انگلیسی تایپ کنه در نتیجه به فارسی مینویسم با توجه به مشقتی راه حل یه سوال ریاضی رو به فارسی بگم فقط یه خلاصه از راه حلو میگم بعدم جوابش این سوال رو صورتش رو به 1 روی ایکس +1روی ایگری برابر با 1روی ان تبدیل میکنیم بعدش فک کنم دستتون بیاد باید چیکا کنیم !اگه مثلا ان رو برابر آ ضربدر دی در نظر بگیریم اون وقت 1روی ایکس باید برابر با آ تقسیم بر ان ضربدر( آ+دی) بشه که یعنی ایکس برابر با دی ضربدر(آ+دی) وبه همین ترتیب در میاریم ایگری هم برابر با آضربدر( آ+دی)به قسمی که ان برابر با آ ضربدر دی بشه جواب دیگشم اینه که ایکس برابر با ایگری برابر با دو تا ان باشه بعضی جاهاش باید اثبات بشه مثلا این که چرا ایکس وایگری عدد صحیح دیگه ای نمیشن که اونم من واقعا در توانم نیس انقد ریاضی رو فارسی بنویسم خودتون اثبات کنین یا بهتر بگم تحقیق کنین که حرفم درسته یا نه!هر چند خودمم مطمئن نیستم درسته امیدوارم که درس باشه! راستی میشه بگین اینجا چه طور انگلیسی تایپ میکنن چون من هرچی آلت وشیفت رو میزنم انگلیسی نمیشه
منظور از اون علامتی که بین آ و دو گذاشتی ضربه دیگه نه؟
من اینجوری که میگین نمیفهمم!
ولی احساس میکنم غلطه برید تو کار عاملای ان!
انگار مال منم انگلیسی تایپ نمی کنه!
ضمنن خانوم ی.م لطفن اگه سوالو درک نمیکنین...الکی نپرونین!
ممنونم!
الان متوجه یه اشکال اساسی شدم!
تعداد همه اون زوج ها رو پیدا کنین!
:دی
آره فهمیدم کجا اشتباه کردم یعنی یه جورایی حواسم پرت شد آی و دی به قسمی که مقسوم علیه های ان باشه نه این که آی و دی حاصل صل ضربشون ان بشه ولی راه حلم درسته! چون من یک انم رو گرفتم 1روی ان ضربدر یک بعد یک رو به صورت حاصل جمع 2تا عدد گویا گرفتم به قسمی که صورتاشون باید ان رو عاد کنن یعنی یه جورایی بگی نگی رفتم تو کار عاملای ان در ضمن من یادم رفت بگم من جوابم رو در مجموعه اعداد طبیعی گرفتم میدونم راه حلم یه خورده غیر طبیعی چون ما سوال نظریه اعداد رو اینجوری حل نمیکنیم ولی هر چه قد هم غیر طبیعی باشه درسته!یعنی فک کنم درسته!
آقای الیاس آقا! اینجا داریم جمع میشیم که سعی کنیم اشکالای همو بر طرف کنیم و اونایی که سوالو متوجه نشدن متوجه بشن! سعی کنین درک کنین! ممنونم :)
(ببخشید بی مربوز حرف زدم نتونستم خودمو نگه دارم)
@ m.m: اره! من مجموع همه ی رقم ها رو حساب کردم! فک کنم سوتی دادم :">
خانوم ه.ح.ک@!
یه بار دیگه راه حلتونو بدون حاشسه و توضیح اضافه بنویسین لطفن!
این ^ علامتو میگی؟؟ توانه
a^2 = آ به توان 2
اول اینکه این علامت یعنی^یعنی توان
دوم من سوال اقای الیاس رو درست نفهمیدم اصلاح میکنم:
اگر(x,y)=dمنظور ب م م پس
x=nd
y=md
قرار دهیم xy/x+yمیشودmnd^2/d(m+nپس نتیجه میگیریم باید m+n│mndواگر d=m+n باشد همواره یک عدد ثابت میشود مثال :
اگرm=2وn=3باشدd=5میشود وعدد یعنی n=6میشود(x=10,y=15)وحالا m=1,n=6وd=7باشد بازهم n=6میشود پس شرط لازم این است کهd=m+n باشد
خیلی عذر می خوام دوباره اصلاح کلا بالایی رو ولش کنین:
اگر(x,y)=dمنظور (ب م م )پس
x=pd
y=md
قرار دهیم درxy/x+yمیشودmpd^2/d(m+pپس نتیجه میگیریم باید m+p│mpdواگر d=m+p باشد همواره یک عدد ثابت میشود مثال :
اگرm=2,p=3باشدd=5میشود وعدد یعنی n=6میشود(x=15,y=10)وحالا m=1,p=6وd=7باشد (x=42,y=7)بازهم n=6میشود پس شرط لازم این است کهd=m+p باشدامیدوارم فهمیده باشید
Xy/x+y=n 1/x+1/y=1/n
(n=1/n((a/a+b)+b/a+b/یک در نتیجه: a In bIn
ازاینجا میفهمیم که این آ وب باید مقسوم علیه های ان باشند
n=a*p=b*q
اونوقت:
X=(n/a)(a+b) ,Y=(n/b)a+b()
مثلا اگه ان 18 بشه اون وقت ایکس ایگری میتونن99 و22 بشن دیگه فک نکنم بیشتر از این نیازی به توضیح باشه اگه بازم نفهمیدین متاسفانه دیگه باز نمی تونم براتون توضیح بدم
برای بدست آوردن تعداد جواب های ایکس وایگری باید تعداد دو مقسوم علیه های ان که نسبت به هم اول هستن رو بدست آورد:
N:p1a1p2a2...............pkak
اون وقت تعداد مقسوم علیه های ان که دو به دو نسبت به هم اولن برابر با:
حاصل ضرب(ai+1)+حاصل جمع ai(a1+1)……(ai-1+1)(ai+1+1)…..(ak+1)+حاصل جمعaiaj(a1+1)(a2+1)…(ai-1+1)(ai+1+1)…(aj-1+1)(aj+1+1)…(ak+1)…+حاصل جمع ai1ai2…aik-1(aj+1)+1
زیر وند هایی که زیر aذکر شد همشون بین یک تا کا هستن.
درسته!
آوران!
برا شرو بد نبود!
سواله اخره آزمون شازز: چون شکل داره اینجا نمی تونم صورت سوالو بمویسم. (همون سواله انگورا). من که خیلی روش فکر کردم ولی هر کار میکنم حل نمیشه. کسی حلشو داره؟
الان هیشکی سوال آخرو بلد نیس یا ندارین سوالو؟؟
این سوالش :
http://ups.night-skin.com/up-90-10/54645145456478451231564513241564561314545.jpg
یک سوال آسون(روسیه١٩٦٢)
حاصل ضرب چهار عدد مثبت a,b,c,d برار واحد است نشان دهید a^2+b^2+c^2+d^2+ab+ac+ad+bc+bd+cd>10
خب از اونجایی که هیچ کس قصد نداره به سوال نامساوی جواب بده خودم جواب میدم: واضحه که اگه c^2-d^2 از یک بزرگتر باشه سوال حله پس ما باید فرض کنیم که c^2-d^2 کوچکتر مساوی یکه حالا ما با این شرطی که خودمون تعیین کردیم وشرطی که سوال داده حلش می کنیم.صورت سوال رو به چیزی که پایین می نویسم تبدیل میکنیم.
((a+c)^2+(b+d)^2-(a^2+b^2+c^2+d^2)-1)^2>4(a^2+b^2-1)(c^2-d^2-1)
بعدش طرف سمت راست نامساوی کوچکتر مساوی (a^2+b^2-1+c^2-d^2-1)^2* هست پس باید ثابت کنیم طرف چپ نامساوی ازاین *بزرگترمساوی .پس* می بریم طرف چپ نامساوی و اتحاد مزدوج میشه پس تجزیه اش میکنیم میشه اینی که پایین مینویسم
((a+c)^2+(b+d)^2-2(a^2+b^2+c^2)+1)((a+c)^2+(b+d)^2-2(d^2+1)+1)>0
حالا چون a^2+b^2 کوچکتر مساوی یک است آنگاه –(a^2+b^2) بزرگتر مساوی -1 میشه پس عبارت پایینی بوجود می یاد
((a+c)^2+(b+d)^2-2(c^2+1)+1)((a+c)^2+(b+d)^2-2(d^2+1)+1)>0
اگه یادتون باشه خودمون اولش یه شرطی گذاشتیم واون این بود که c^2-d^2 کوچکتر از یکه که یعنی-c^2>-d^2-1پس ما عبارت بالایی رو به این عبارت پایینی تبدیل میکنیم
((a+c)^2+(b+d)^2-2(d^2+2)+1)((a+c)^2+(b+d)^2-2(d^2+1)+1)>0
خب بعدش هم که تابلو چون –d^2-1>-d^2-2 میشه پس عبارت بالایی تبدیل به عبارت پاییینی میشه که عبارت پایینی یه امر بدیهی پس سوال حل میشه (توجه همهی علایم بزرگتریکه به کار بردم بزرگتر مساوی ولی چون علامتشو کامپیوترم نداشت علامتشو اینجوری گذاشتم.
((a+c)^2+(b+d)^2-2(d^2+2)+1)^2>0
اگه بی دقتی نکرده باشم درسته ولی با این حال باید همین جوری حل میشه.
خب این سوالی که گفتی یه خورده زیادی تابلوئه سوالی که گفتی از راو نامساوی هندسی _حسابی به طرز فجیح تابلویی حل میشه راستی بابت سوال قبلی که گفتی ممنون رو مغزم کار کرد.
یکی یک سوال بنویسه!!!
ه.ح.کّ
از اونجایی که دلرید گنده میاین معلومه پسرین اسم دقیق شما چیه؟!
4 نهنگ سیاه و 4 نهنگ سفید به طور دسته جمعی تصمیم به خودکشی گرفتن. در هر مرحله یک نهنگ یکی از نهنگ های ناهم رنگ خودشو انتخاب میکنه و میکشه میدانیم پس از 7مرحله دقیقا یک نهنگ باقی میماند. یه لیستی ساختیم که پس از هر قتل اول رنگ قاتل بعدش رنگ مقتول رو به انتهای لیست اضافه میکنیم در پایان هم تنها نهنگ باقی مونده رنگ خودشو اضافه میکنه چند لیست سیاه متفاوت میتونه وجود داشته باشه؟؟( سوال مرحله اول کامپیوتر)
به آقا الیاس: ممنون از تعریفتون‏!‏ ترجیح میدم فعلا ناشناس باقی بمونم !در ضمن من دخترم‏!
حدس میزدم البته!
شاد باشین فلن!
:دی
:هه
salam
mishe 80 ta
range akhary ke ezafe mishe hamon rang ghatele marhaleye akhar hast
range dovome hameye marahel ~eange avale hamon marhalas
range avale hameye marahel ro dar nazar migirim.
dar bein in rang ha 3 ta az ye rang va 4 ta az range dige gharar dare
shomareye chaharom az ye rang bayad dar marhaleye akhar bashe
banabar in mishe :
(6)
(3) *2

:D
salam
ye soale bahal daram ke khodam hanoz natonestam halesh konam
soal:
a(n) : tedad code-haye binery n raghami ke 010 nadare
b(n) : tedad code-haye binery n raghami ke 1100 , 0011 nadare
sabet konin 2* a(n) = b(n+1)
bebakhshid age soal rahe hale ehtemalan tolaniyee dare
:D
salam
bebakhshid on soale marhale 1 formole eshtebah khord
manzoram 2* (entekhabe 3 az 6)
baz ham bebakhshid

:D
آخ .....چشام درومد بابا پارسی رو پاس بدار دیگه....!!!!
توی سوال نهنگ ها اگر به جای رنگ هر نهنگ نام او ن هم نوشته بشه چند لسیت متفاوت میتونه وجود داشته باشه؟
اسم همه ی نهنگ ها باهم فرق میکنه
سلام
به نویسندگان وبلاگ:
ببخشید تا الآن میلم رو وارد نمی کردم. کلاً یادم رفته بود
در ضمن برای اینکه مطمئن شین من با همین اسم مستعار چیزی می نوشتم می تونین اسم مستعار و میلم رو به دانیال نشون بدین. اون خیلی وقته می دونه این اسم مستعار واقعاً کیه

D:
به دوست: شما مطمئنین صورت سوال درسته ؟چون من برای اثبات این سوال از راه بازگشتی رفتم اما آخرش در آوردمA(n-2)=a(n-3)اگرم سوال درسته لطفا تعریف کنین کد باینری چیه؟اگرم تعریف من از کد باینری درست بوده اون وقت اگه میشه لطف کنین راه حلمو بخونین بگین کجا اشتباه کردم چون زیاد به بازگشتی مسلط نیستم.
نمی دونستم باینری چیه خودم از پیش خودم فرض کردم منظورتون کد هایی که از یک وصفر تشکیل شده ن هست. این سوالو از رابطه ی بازگشتی حل میکنم به این صورت که تعداد جایگشت هایan رابه چهار حالت اینکه 00.10.01.11 اولش بیاد افراز میکنیم. بعد بااستفاده از رابطه ی باز گشتی در می آریم و میفهمیم که
an= an-2+an-3+2an-4+2an-5+…………..+2a1+2
برای bn هم از رابطه ی بازگشتی میریم واین سوال رو به چهار حالت 00.01.11.10 در می آریم اون وقت برای این هم از رابطه بازگشتی در می آریم ومیفهمییم که:
Bn =2bn-2+2bn-4+2bn-5+……+2b1+2
حالا با استفاده از استقرای قوی فرض میکنیم که حکم سوال به ازای هر n عضو n ای درسته (البته نه هر n ای) اونوقت :
Bn+1=2bn-1+2bn-3+…..+2b1+2=2(bn-1+bn-3+……+b1+1)=2(2an-2+2an-4+…..+2a2+a2+a1+1)
)فک کنمم که کل ظرافت سوال به این بودش که a2=b2 وهمینطور تا آخرش)باید ثابت کنیم که طرفه دوم تساوی برابر با 2an برای اثبات اینم :
An=an-2+an-3+2an-4+……+2a1+2=2an-2+2an-4+……+2a2+a2+2
A(n-2)=a(n-3)!
خیلی ممنون!
ما روی یک راس یک کعب ایستاده ایم به چند روش میشه با 20قدم و حرکت روی یال های مکعب دوباره به همون راس رسید؟؟
سلام.
به ه.ح.ک :
خوب بود ولی این دقیقاً همون راهی هست که فکر کنم طراح سوال می‎خواسته ما رو بندازه توش(انصافاً راه طولانی و مشکلی هست) ولی سوال ، راه حل خیلی ساده تری هم داره(که امروز به کمک چند تا از دوستان فهمیدم). به هر حال:
1. راه حل خوبی هست و من پیشنهاد می کنم ادامه بدید(چون سوالیه که واقعاً ارزش فکر کردن داره)
2. رابطه ی بازگشتیتون برای (a(n درسته. D:
3. رابطه ی بازگشتیتون برای (b(n رو راستش نمی دونم. فکر کنم اصلاً نشه براش به این راحتی رابطه ی بازگشتی پیدا کرد. پیشنهاد می کنم راه حلتون رو دوباره مرور کنین.

آخ راستی داشت یادم می رفت: حدس شما در مورد کدهای باینری درست بود (100 امتیاز)

D:
آره راست گفتین رابطه ی بازگشتی برای ب ان نادرست من کلن یه چیزی دقت نکردم که بعد از صفر یک یک صفر یه شرطی هست ببخشید منظورتون از راه کوتاه تر اینه که آ ان برابربا آ ان منهای یک وآ ان منهای 2 آ ان منهای 4 بوده بعد از روی همین هم رابطه ی ب ان و حکم رو ثابت می کنیم ولی احساس میکنم این یه جوریه چون شرط های ب 1 و تا آخرش رو شامل نمیشه
فک کنم سواله قشنگی باشه خودم معنی کردم ولی هم خوب نفهمیدم هم حل نشد به خاطر همین, همون انگلیسیشو گذاشتم
A polygon is called orthogonal if all its sides have integer lengths and
any two consecutive sides are perpendicular. Prove that if an orthogonal
polygon can be cut into 2 × 1 rectangles, then it has at least one side of
even length
سوال الگوریتم:(لطفا با اردر ۲ به توان n نگبد خودم بلدم)
n عدد داریم میخوایم اینارو به دو مجموعه افراض کنیم که اختلاف مجموع اعضای مجموعه ها
کمینه شود.این اختلاف چیه.
برای خیلی از راه حل ها چنین مثال نقضی وجود داره:۱و۲و۴و۱۰ که در اون ۱و۲و۴ در یک مجموعه و ۱۰ در اون یکی مجموعه است.
سوال سخت بود؟‌ این یکی رو جواب بدین:
میخواهیم تو یک مجموعه دو عنصر بیشینه رو پیدا کنیم(با اردر کمتر از 2n ) .
خوب اگه نظرتون اینه که ۲ تا متغییر در نظر میگیریم و یکی یکی چک می کنیم .باید بگم که سخت در اشتباهید(چون اردرش 2n ه)
ببخشید اردر یعنی چی؟
order یعنی میزان تکرار عمل اصلی تو برنامه.
راستش هدفم از آوردن سوال اول این بود که برنامه خودم رو چک کنم.گفتم اول بزرگ ترین عنصر رو در نظر نمیگیریم(استقرا .بقیه رو بدست میاریم). بعد میایم اونو میزاریم تو هر کدوم و تا جایی که بشه از عنصر های همون گروه(که بزرگترین رو گزاشتیم توش) کم می کنیم و به اون یکی اضافه میکنیم.یعنی اردرش میشه n**3 ولی هم به درد نخوره هم فکر کنم(یه جورایی مطمءنم ) اشتباهه.
به دپارتمان تبریک میگم فک کنم برای اولین بار شما تونستین نظرات وبلاگ رو دو صفحه ای کنین
سوال قشنگ:n+1 وزنه به وزن کلی 2n و یک ترازوی 2 کفه ای در حال تعادل در اختیار داریم. وزن هر وزنه عدد طبیعی است. وزنه ها را در یک کفه قرار میدهیم .ابتدا سنگین ترین یا یکی از سنگین ترین وزنه های باقی مانده تکرار میکنیمو این کار را ادامه میدهیم. در ضمن هر بار وزنه را در کفه ای قرار میدهیم که سبک تر است و اگر ترازو در حال تعادل باشدوزنه را به دلخواه در یکی از دو کفه قرار میدهیم ثابت کنید پس از قرار دادن همه ی وزنه ها ترازو به حال تعادل می ایستد
یه نا مساوی: ثابت کنید:
1/n+1(1+1/3+……..+1/2n-1)>1/n(1/2+1/4+……+1/2n)
تو صورت سوال اون 1 روی ان به علاوه یکه از رو ورد کپیش کردم اینجا آمد متنش خراب شد
برای پیدا کردن 2 عنصر بیشینه ی مجموعه اول اولی و دومی رو مقایسه میکبیم اگه دومی بزرگتر بود جاهاشونو عوض میکنیم حالا هر کدوم از اعضای مجموعه رو اول با اولی  مقایسه میکنیم اگه بزرگتر بود جای اونو با اولی عوض میکنیم اگه کوچیکتر بود با دومی هم مقایسه میکنیم اگه از دومی هم کوچیک تر بود هیچ کاری نمیکنیم و اگه از دومی بزرگتر بود جاهاشونو عوض میکنیم و در آخر 2 عضو اول جوابن
فک کنم کمتر از 2n باشه
پاسخ:
نظر 63
سوال نامساوی رو خیلی بد نوشتی میشه یک بار دیگه بنویسید
سوال وزنه ها هم بهتر توضیح بده
1/n+1(1+1/3+…..+1/2n-1)>1/n(1/2+1/4+….+1/2n)
هر کاریش میکنم دیگه بهتر از این نمیشه برات به فارسی هم مینویسم:
یک روی ان به علاوه یک(یک روی سه+یک روی پنج+....+یک روی دو ان منهای یک) بزرگتر از یک روی ان(یک روی دو +یک روی چهار+....+یک روی دو ان)
سلام
به Mhl+ : می تونم برای اون سوال پیدا کردن دو عنصر بیشینه یه برنامه با اردر 3n/2
بزنم. حال ندارم بگم چیه(:دی) برو از تو creative بخون.
سلام.
به ح.ه.ک :
1. جواب سوال شما در مورد سوال من : حرف شما درست است و بدست آوردن رابطه ی بازگشتی کوتاه تر برای (a(n هم کمک چندانی نمی کند. منظورم این بود که سعی کنین از یه دید دیگه به سوال نگاه کنین. راهنمایی:« آ(ان) و بی(ان) کدهای باینری هستند.»
ببینین اول سنگین ترین وزنه رو بر میداریم تو یک کفه قرار میدیم بعد سنگین ترین از وزنه های باقی مانده رو توکفه ی دیگه قرار میدیم
ح.ه.ک:اگر nعدد طبیعی وسوال این چیزی که پایین نوشتم باشه بگو راه حلشو بنویسم
(1n)+1)(1/3+….+1/2n-1)>1/n(1/2+…..+1/2n))
منظور از 1nهست 1روی n
نه !یک روی (ان به علاوه یک) نه یک روی (ان) به علاوه یک !
من مطمئنم این سوال اشتباست چون 2/1+4/1+......2ان/1بیشتر از 3/1+5/1+...
1/2n-1وn+1بیشتر از nحالا چه طور
n(1/3+1/5+.......+1/2n-1>(N+1)(1/2+1/4+…..+1/2n)
سوال وزنه ها :
از استقرا حل کردم مثلا n=2سه دسته و مجموع 4 که اعداد میتوانند (2و1و1)و اگر n=3چهار دسته و مجموع 6که اعداد میتوانند(1و1و1و3)باشند و فقط میتونیم کم زیاد کنیم که باز هم میتوانند به دو قسمت مساوی تقسیم کرد پس برای
n+1دسته و مجموع2nمیگذاریم ان تا 1و ان پس فقط میتوانیم این اعداد رو کم وزیاد کنیم که باز هم میتونیم به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم
راجع به سوال وزنه ها :شما مطمئنین که از استقرا می شه حلش کرد ؟ اگه مطمئنین میشه دوباره توضیح بدید واما در باره ی سوال نامساوی ها یک روی( ان +یک ) از یک روی ان کوچکتره به خدا زبانم مو در آورد از بس صورت سوال رو گفتم یک بار دیگه با دقت سوال رو بخونین اگه من جایی اشتباه نوشتم خودم نمیفهمم که دیگه نمیفهمم ! ولی با این حال فک کنم اگه فارسیشو بخونین صورت درست رو میفهمین.
برای سوال وزنه ها به سادگی ثابت میشه که اگر بزرگترین وزنه وزنش K باشه ما قطعا حداقل k تا وزنه ی 1کیلویی؟؟ داریم.
حالا می دونیم که اختلاف دو کفه ترازو حداکثر k-1کیلو میشه! و ما k-1 تا 1 داریم...
به کیلو بود وزنا؟؟؟
ح.ه.ک کلا نامساوی رو ولش کن من نفهمیدم !سوال وزنه ها استقراشو ولش کن بقیش که درسته؟
سوال سخت:(خودم حل نکردم)
بزرگترین توان 1980 مشخص کنیدکه عاد کنه 1980n)!/(n!)^1980)
سلام
یکی نامساوی رو حل کنه سواله جدید بزاره دیگه. من که ریاضی نیستم و اصلاَ حال فکر کردن رو این سوال رو ندارن.
راستی کسی سواله کدهای باینری رو حل نکرد؟
سعی کنین یکم ساده به مسئله نگاه کنین(مثلاَ فرض کنین سواله مرحله یکه)
ببخشید یه چیزی یادم رفت بنویسم:

:دی
ی.م عامل های 11 رو بشمار راحت حل میشه یه چند روزی بود نیامدم اینجا چرا هیچ کی هیچ کاری نمیکنه
ح.ه.ک یکم بیشتر توضیح بده
یکی یه سوال بنویسه
سلام
سوال:
ثابت کنبن یه اسب می تونه به شکلی روی صفحه ی شطرنج حرکت کنه که از تمام خانه های شطرنج بگذره و به محل اولش برگرده.

خوش باشین

:دی
شما میتونین به صفحه ی اول کتاب ترکیبیات از دانش پژوهان رجوع کنین و مثال این سوال رو با چشم خودتون ببینین.
سلام
من داشتم سوال و جواب های پست ها رو می دیدم واقعا وحشت کردم.
نمی خواین جوابا رو یه جایی آپلود کنید و لینکش رو بذارید آخه خیلی جوابا قاطی شده.
در ضمن من پیشنهاد می کنم که واسه ی سوالا شماره بذارید تا راحت تر بتونیم روش بحث کنیم.(من اولین سوال شماره گذاری شده را می گذارم اگه دوست داشتید ادامش بدید)


سوال (۱):
ثابت کنید اگرaیک عدد صیح مثبت و p یک عدد اول باشد در این صورت
a^pهمنهشت است با a mod p (قضیه کوچک فرما)
پ.ن:سعی کنید به روش ترکیبیاتی حل کنید.
جواب سوال 1 رو خیلی راحت تو صفحه 45 میرزاخانی میشه دید
یه سوال اسون:سوال شماره (2):(بر اساس حرف اقای محسن)
اگرnعدد صحیح ومثبت باشدبه طوری که28n^2+1)2+2)√(فارسی عبارت ریاضی:دو به اضافه دو ضربدر جزر 28n^2+1)عدد صحیح باشد ثابت کنید همون عبارته مربع یک عدد صحیحه؟
@y.m
می دونم که توی میرزا خانی هست.قصد من از این سوال بحث روی روش های ترکیبیاتیش هست.
(درضمن خودت رو خسته نکن من با محسن راحترم )
سوال 1 ==> من با استقرا و بسط حلش کردم ! منظورت از ترکیبیات ، ایناست؟
اگه تا فردا اون سواله رو حل نکردین خودم حلشو میزارم
یه سواله دیگه(3):
ثابت کنید بین 10 عدد متوالی وصحیح مثبت حداقل یک عدد وجود دارد که نسبت به ضرب بقیه اعداد اول باشد؟
@رضا
آره منظورم همین راه ها است .
این سوال راه های ترکیبیاتی جالبی داره.
@ی.م:منظورم اینه که چون عامل 11 ،بزرگترین عامل اول 1980 پس همونه که محدودیت ایجاد میکنه پس عامل اول 11 صورت رو بشمار از تعداد عامل های اول مخرج کم کن
@ به همه:حل نامساوی:از اونجایی که هیچ کدوم از دوستان به سوال نامساوی توجه هی نکردن راه حلشو میگم شاید توجه کردین ! سوالو باید با استقرا حل کرد که فک کنم اگه این کارو کنین اونوقت زیاد فرقی با امتحان های جبر مدرسه نداره شاید به همین خاطر حل نکردین!
راه وزنه ها هم درست بود:)
سوال2: خب اگه این عبارت یه عدد صحیح باشه پس عبارت زیر رادیکال باید مربع کامل باشه مثلا برابر باa^2 اون وقت باید ثابت کنیم که 2a+2 مربع کامل که یعنی باید ثابت کنیمa+1 برابر با 2*b^2 که اینم کاری نداره:(واضحه که a فرده!)
28n^2+1=a^2 => 28n^2=a^2-1 =>28n^2=(a-1)(a+1)=>28n^2=(2k+1-1)(2k+1+1)=>
7n^2=k(k+1)
از اینجا معلوم میشه که یا k=7m یا k+1=7m (m=c^2 )….نمیشه که k+1=7m چون اون وقت k=7m-1=b^2 که یعنی یک مربع کامل به مد 7 همنهشت -1 باشه که هم چین چیزی درست نیست پس k=7m و k+1=b^2 پس a+1=2b^2 که یعنی حکم ثابت شد
کسی نمیخاد یه سوال ریاضی بنویسه؟؟
واسه سوال ۱ من یه راه حلش رو می گم:
مروارید هایی با a رنگ داریم.با این مروارید هه گردن بند هایی با دقیقا Pمروارید می سازیم.برای این کارنخست رشته ای از مروارید ها می سازیم.a^p رشته ی مختلف وجود دارند.اگر aرشته ی یکرنگ را دور بیندازیم a^p-a رشته باقی می ماند.دور سر هر رشته را به هم وصل می کنیم تا گردنبند هایی را به دست آوریم.در می یابیم دو رشته ای که تنها در یک جایگشت دوری از مرواریدهایشان اختلاف دارند منجر به گردنبنهای یکسانی می شوند.ولی p جایگشت دوری از مرواریده در یک رشته وجود دارد.از این رو تعداد گردنیندهای متمایز چند رنگ( a^p-a تقسیم برp) است.این مقدار به دلیل تفسیرش یک عدد صحیح است.
سوال (۴):
تو یه کشور سکه های ۱ تومنی و xتومنی وجود داره.ما می خوایم پول های ۱ تا ۱۰۲۴ تومن رو با این دو سکه خرد کنیم.x چند باشد تا کمترین تعداد سکه ها برای خرد کردن به دست بیاید؟
احتمالا جواب سوال(4)32 نمیشه من پیدا کردم ولی زیاد مطمئن نیستم؟
یه سوال از ح.ه.ک :دومی؟؟
یه سوال از همه:برای مرحله دوم دارین چی میخونین؟خیلی مهمه حتما همه جواب بدن
@ی.م:برای چی می پرسی؟
@ی.م:مگه تو دومی؟ مال فرزانگانی دیگه؟ کدوم شعبش؟
سوال 4:اگه مقدار ایکس رو برابر با کا در نظر بگیریم وتعداد سکه ها رو بشماریم و 1024=ام×کا+ار در نظر بگیریم اون وقت آخرش تعداد سکه ها یه معادله درجه دوم میشه که باید جواب داشته باشه اون وقت حداکثر مقدار ام رو تز راه دلتا که باید بزرکتر مساوی صفر باشه بدست میاریم اونوقت کا مونم در می یاد.
به ح.ه.ک:من دومم تو بگو چندمی؟
کسی سوال٣رو حل نکرده خودم حلش نکردم:)
@ y.m
درسته
فکر کنم شما واسه ریاضی می خونی نه؟من کلا واسه کامپیوتر می خونم.
به اقای محسن:موفق باشید
یه سوال هندسه :
مثلث ABCرو در نظر بگیریداضلاع اونو قاعده فرض کنید بعدبیرون وروی اضلاعAbوAcدومثلث متساوی الساقین ومتشابه AC1BوAB1Cو درون مثلث وروی ضلع Bcمثلث متساوی الساقین BA1Cرو رسم کنید ثابت کنیدچهارضلعی AB1A1C1متوازی الاضلاع است
@ی.م:من سومم .شما نگفتین که کدوم فرزانگانیین؟ مال فرزانگان یک هستین؟
@سول 4: با عرض پوزش! راه حلی که برای سوال 4 گذاشتم اشتباه بود چون من اون موقع که حساب کردم طی یه بی دقتی احمقانه به حل معادله ی درجه دو انجامید در حالی که امروز دوباره که نگاه کردم و حل کردم به حل معادله ی درجه 4 می انجامه !
سوال5: همون سوال 4 ایکس رو پیدا کنین فقط به جای 1024 هر مقداری که میخواد باشه
سوال 7:
N^2(a1^3+a2^3+…..+an^3)>(a1+a2+…………+an)^3
اینم یه سوال کامپیوتر. من اصلا حوصله ی سوالای ریاضی رو ندارم!!!!!


به چند طریق میشه یه جدول 3 در n رو با دومینو ها پر کرد؟؟؟؟؟
ح.ه.ک:اره فرزانگان یکم
برای نا مساوی یکم راهنمایی کن من از هر نامساوی که میشناختم رفتم ولی نشد آخرش به
N^3(a1^3+….+an^3/a1^2+…..+an^2)^2>(a1^2+….+an^2
که اگر ثابت کنیم N^2(a1^3+…..+an^3/a1^2+…..+an^2)^2>ai^2
درست میشه ولی همین رو نتونستم ثابت کنم یکم راهنمایی کن:)
به no:

دو تا بازگشتی!
سوال٨:
همه nوmهایی رو پیدا کنید که(به دلیل مشکل تایپ فارسیش رو مینویسم):(١١به توانm)منهای٤مساوی بشه با٧به توانn
@رضا:
این که از بازگشتیه که خودمون هم می دونستیم.. اینکه چجوری حل کنیم سواله.
به رضا :
چیی مممممیگگییی !!!!!
با بالایی موافقم!!! بازگشتیو که میدونستیم!! جواب آخر چیه و چه طوری محاسبه میشه؟؟؟؟
۱۳ بهمن ۹۰ ، ۰۰:۰۱ رضا به 3 تای بالایی
حالا چرا می زنید؟

اولا که n باید زوج باشه ... و از a_{n}=4a_{n-2}-a_{n-4 استفاده کنید که a0=1,a2=3 !!

این سوال یه بار سواله مسابقه hellicomp بوده؟! و همینطور توی صفحه ی 292 استراتژی (مبتکران) هست!

راهنمایی برای اثبات : اولا 3 حالت برای پر کردن 2 خامه اول داریم ولی ما 4 حالت در نظر می گیریم و یک حالتی که 2 مهره در خانه 2و3 مشترکند را کم می کنیم!

یه راه حل دیگه هم داره که دو تا بازگشتی مثل f,g می سازن و ....

مفهوم؟

خوش باشید!
سلام ! این هم یک سوال مرحله یکی . اما من از استایلش خوشم اومد گفتم بزارم !
من پیشنهاد میکنم بقیه هم با روش من سوال بزارن چون به سختی میشه سوالا رو فهمید !


http://up98.org/upload/server1/01/a/ffhwdsr17hemzkl3npaq.png
از Migmig خیلی تشکر میکنم که سوال رو چپه قرار دادند تا مسئله جدید درست شه!!!!
سوال فوق العاده اسونی میشه 14
۱۳ بهمن ۹۰ ، ۲۲:۴۰ رضا به migmig
جواب 14 می شه؟

راه حل : روی وب سایت کلیک کنید.
۱۳ بهمن ۹۰ ، ۲۲:۴۵ رضا به 2 تا بالایی
ببخشید من نظر شما رو ندیده بودم !!

سوالم به نظر منم آسون بود !

یه سوال (خودم حلش کردم و به نظرم سوال جالبی بود!) :

در یک بازی 2 نفره در ابتدا n سنگریزه روی میز قرار دارد در هر مرحله بازیکنی که نوبت اوست می تواند 1 یا p سنگریزه بردارد(p عددی اول است!) استراتژی برد را برای n های مختلف بیابید.
راه حل سه تا بالایی!مثل این که کامل لینکش نیومده! آدرس زیر را توی آدرس بارتون وارد کنید:

http://latex.codecogs.com/gif.latex?a_{1000}=3%28a_{2}+a_{5}%29\Rightarrow&space;\boxed{a_{2}+a_{5}=12}%283%29&space;\\&space;a_{15}=\boxed{a_{3}+a_{5}=9}%281%29&space;\\&space;a_{6}=a_{2}+a_{3}\Rightarrow&space;\boxed{a_{2}+a_{3}=7}%282%29&space;\\&space;\overset{1,2}{\Rightarrow}&space;\boxed{a_{5}-a_{2}=2}%284%29&space;\\&space;\overset{3,4}{\Rightarrow}&space;a_{5}=7\Rightarrow&space;a_{3}=2&space;\\&space;a_{30}+a_{3}=a_{15}+a_{6}=16\Rightarrow&space;{\color{DarkRed}&space;\boxed{a_{30}=14}}
سوال اقای رضا :
همیشه نفر اول باید عدد زوجی رو به نفر دوم بده چون صفر زوجه مثلا اگر nزوج باشه نفر اول با بر داشتن ٢ عدد رو زوج میکنهو اخر برنده میشه (توضیحش طولانیه حوصله ندارم بنویسم) و اگر nفرد باشه باز هم با برداشتن یه عدد فرد اون عدد رو زوج میکنه و همین جور تا اخر باید بررسی کنیم که بعد میفهمیم با این شرایط میتونه نفراول ببره
۱۳ بهمن ۹۰ ، ۲۳:۲۰ رضا به بالایی
یعنی شما می گید همیشه نفر اول می بره؟

مثلا برای n=4 چطوری نفر اول می بره!؟

ببخشید اگه من بد منظورتونو متوجه شدم!

پاسخ:
>>> پایان هفته دوم --- نظر 118
۱۷ بهمن ۹۰ ، ۱۷:۰۵ برا ریاضیا
ما که ریاضی نیستیم ولی ریاضیا اینو ببینن!!
http://edu-math.blogsky.com/1390/11/14/post-191/
دیدم هیچکس سوال نمیزاره!! یکی برا دس گرمی -دوباره- گذاشتم!!
تعدادی عدد را روی یک ردیف نوشته ایم. میدانیم که هر عدد به جز عددهای اول و آخر یکی بیشتر از واسطه ی حسابی دو عدد مجاورش است. اگر عدد اول این ردیف 1 ، و عدد هفتم 13 باشد عدد پنجم چند است؟
گزینه هاش : 9 - 13 - 15 - 16 - 17
جواب سوال A.A : گزینه 5 (17) . درسته؟

=======

سوال بعدی (هرچند به اون سوال من (بازی) جواب کامل داده نشد!):

مجموع ارقامِ مجموع ارقامِ مجموع ارقامِ عدد 2^{1390} (2 به توان 1390) را بیابید!
جواب بالایی 1933 میشه؟؟؟ (راه حل ندارم!!)
میشه راه حل ها رو هم بزارین !!!

ایده: اگه کسی تا سه روز به سوالش جواب ندادن خودش بگه راه حلو !!!
برای کدوم سوال؟

برای سوال آخری که خودم گذاشتم جوابتون درست نیست!

برای سوال شما هم دنباله رو می نویسیم بعد همرو برحسب a6 (عدد ششم دنباله!) بدست می آریم. بعد که به a1 برسم می شه : 6a6=96 که a6 میشه 16 , a5 میشه 17 !

برای سوال بازی هم که ثابت کنید برای n های مضرب 4 نفر دوم میبره در غیر این صورت نفر اول می بره!

برای سوال آخر هم اگه راهنمایی خواستید بگید!
چرا خبری نیست؟

برای سوال آخری اول ثابت کنید عدد حاصل یک رقمیه بعد عدد رو بدست بیارین!(این سوال شبیه به یکی از سولاا imo هستش!)
چرا هیچ خبری نیست؟!یک سوال می ذارم به امید اینکه خبری بشه
اف(ایکس +ایگری)=اف (ایکس)+اف(ایگری)-2اف (ایکس.ایگری) اف 1383 را بدست آورید؟
مثل این که کسی به سوالای من جواب نمی ده؟!

من کامپیوتریم ولی تا اونجایی که فهمیدم :

به ح.ه.ک : f(2k)=0 , f(2k+1)=f(1)z (اون z برای درست نوشته شدنه!)

حالا f(1 رو خودتون حساب کنید!
سوال بعد :

f(x را بیابید :

http://latex.codecogs.com/gif.latex?f%28sin%28x%29%29+2f%28cos%28x%29%29=2sin%5E2%28x%29
فک کنم کل منظور سوال این بوده که اف یک رو بدست بیاریم !شما چی فک میکنین؟!!!!!!!!!!!
سوال دو تا بالایی:اف( ایگری)(به ازای همه ی ایگری های بین صفر ویک(به خاطر سینوس))=(چهار - چهار ایگری^2-2 ایگری)تقسیم بر سه راه حلشم اینه که یک بار سینوس ایگس رو میذاریم یکبار هم سینوس نود درجه منهای ایکس و بعد حل میشه
پ.ن:ایگری سینوس ایکس
چی شده ؟چرا یه مدتی هیچی نمینویسین
تو رو خدا یکی یک سوال بنویسهحوصلم سر رفت
وبلاگتون دوباره خوابید. یه کاری بکنین.
سلام
سوالی نمونده؟
پاسخ:
نظر 133
سلامی دوباره بعد از حدود یه ماه خب من امروز یه سوال میزارم شما هم سعی کنین سوال بزارین من سعی میکنم هر هفته از یه کشور سوال بزارم این هفته استرالیا:
برای تمام اعداد طبیعی ثابت کنین:
٢^n^٣>٤^(n!) 
اون nفاکتوریله

پاسخ:
136
کسی نمیخاد جواب بده چه طوره خودم سوال بزارم خودمم جواب بدم
طبق یه پیشنهاد از طرفA.A یه سوال میزارم ببینم واقعا کسی این سایتو اصلا نگاه هم میکنه!!!!!!!!!!!!!!
2*2=؟
سلام
حد اقل مقدار
(f(n
به طوری که از بین هر
(f(n
عدد طبیعی جمع n تاشون بر n بخش پذیر باشه!
:p
من از ایده ی ی.م خوشم اومد میخوام همین کارو بکنم ببینم کی جواب میده ولی واقعا هر کی جواب بده خودم بهش جایزه می دم
ثابت کنید:2+2=4 این جوری بهش نگاه نکنین طبق آخرین آمار اثباتش به درازای یک تخته است
اول اینو بگم منظور من از اون سوال فقط این بود که ببینم کسی این وبلاگ رو نگاه میکنه یا نه ولی ح.ه.ک نظر خوبی داد
حالا هر کی میخاد جوابشو یدونه منظورم2+2=4 فک کنم این جواب قشنگی باشه :
http://www.quora.com/How-do-you-prove-that-math-2-+-2-4-math
شما هم برین نگاه کنین شاید به نظر شما اشتباه باشه ولی به نظر من قشنگ بود
باور کنید دیوانه شدم از بس تمنا کردم جان من یه سوال بنویسید مگه نگفتن بنی ادم اعضای یکدیگرند …(بقیشو نمیدونم D:این یعنی به هم کمک کنیم)خب یه دو تا سوال خاهش میکنم بیاین سوال حل کنیم خانم ها ژنیک و noوa.aو...آقایان: رضا و+mhlوmohsenوdoostو...شماها کجایین هرکی این نظر رو دید به اونا یا هر کی خبر بده بیان. دو تا سوال حل کنیم  دیگه!!!!!!!
من هستم D:
سوال حامدمیشه f(n)=n+1?
اگه آره برم اثبات کنم =))
سلام:
اگر موافق هستید یه مسابقه ریاضی یا هر چی که شما اسمشو میزارین بزاریم حالا چی جوری : به این صورت که اول یکی سوال میزاره بعد هر کی زود تر حل کرد اون سوال بعدیو بزاره تا بی نهایت !D:اگر موافقید چهار شنبه ساعت چهار هر کی اینو میخونه به هر کی که میشناسه خبر بده نمیدونم شاید به نظر شما خوب نباشه ولی حتما نظرتون رو در رابطه با طرح و ساعت و همه چیز بگید من دختران رو اطلاع رسانی میکنم ولی از پسران هر کی اینو خوند به بقیه هم اطلاع بده ممنون
Y.m
( البته لازم به ذکر است هیچ جایزه مادی وجود ندارد!!!!!!). :) 
ح.ه.ک:من موافقم. کار جالبیه . روزشم شب چهار شبه سوری باشه تا سر بچه ها به اینجا بند شه تا نرن بیرون و آسیب نبینن و ازصدای زیادی بلند تو شک نرن و متلاشی نشن و دستشون قطع نشه و چشمشون کورنشه و...... و به طور کلی صحیح وسالم بمونن
میشه رو اعصابم قدم نزنید کسی به جز ح.ه.ک به این وبلاگ سری نمیزنه اگه تا فردا شب کسی اعلام شرکت تو اون مسابقه رو نکرد بهتره اون مسابقه حذف شه به آقای کاظمی پیشنهاد میکنم کلا این پست رو خذف و یه پست جدید بزارین شاید چند نفر نظر ها رو هم خوندن :)
منم وقتی دیدم کسی سوالامو جواب نمیده مثل همون استرالیا تصمیم
گرفتم نظرمو عوض کنم یعنی هر هفته دیگه از یه کشور سوال نمینویسم ولی کاش دو نفر بودن رو سوالا بهس میکردیم
من خوندم! D:
چرا فک میکنی اگه کسی حرفی نمی زنه ینی نخونده؟ خب من فک کنم نمی تونم 4شنبه بیام D: واسه همین حرفی نزدم!
سوالتم خیلی توش از عبارات ریاضی استفاده کرده بود حس حل کردنش نمیومد!
من کامپیوتریم! مغزم نمیکشه انقد ریاضی حل کنم =))
خب من فعلا یه سوال میزارم :دی
ما 2010تا عدد متفاوت a1,a2,…a2010که همهی انها از نامثاوی aiaj<=j+iپیروی میکنند بزرگطرین مغدار a1a2…a2010چندح؟
سوالم مال آمریکا٢٠١٠ اصط
ببخشید آقای کاظمی میدونم نباید این متن رو اینجا بذارم اگه میشه جوابمو بدین بعد حذف کنین میخواستم ازشما که منبع موثقی هستین بپرسم آیا سالی امکان داشته که برای پیدا کردن پذیرفته شدگان گپ بزنن؟ یعنی ببینن که کجا فاصله ی نمره زیاده مثلا اگه نفر 700 ام 63 باشه نفر 701 36 نمره باشه 700 نفر اولو فقط قبول کنن چون میگن که می خوان امسال این کارو بکنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اصن این کارشون قانونیه؟
در این سرای بی کسی پرنده پر نمیزند..........
:-کپک
اساتید گرامی! سال نوتون مبارک! یه زحمتی بکشین پست جدید بزارین! :D
کلا دپارتمان تعطیله دیگه!! نه کلاسی، نه آزمونی !!
یادش به خیر چند ماه پیش (تابستون پارسال تقریبا!) یه استادی (؟!) گفت شما مرحله اول قبول شین مرحله دوتون با من. هر روز واستون آزمون میذارم و …
ای بابا
۲۳ فروردين ۹۱ ، ۰۰:۵۹ میرن آدما...(با آهنگ)
یادش بخیر اینجا یک زمانی یه بروبیایی داشت ..
فرض کنیم یه نوع بر زدنو رو یه دسته کارت به صورت متوالی تکرار می کنیم! اثبات میشه که همیشه به چینش اول میرسیم؟ چه طوری؟
اگه کارتا رو شماره گذاری کنی تو هر مرحله یه جایگشت از ١ تا n داری. حالا یه گراف با !n راس بکش که هر راسش یه جایگشته. (گراف جهتدار). حالا اگه از یک جایگشت میشه به یه جایگشت دیگه رفت بین راس های متناظرشون یه یال جهت دار از اولی به دومی بذار. چون فقط یک نوع بر زدن خاص داریم از هر جایگشت فقط میشه به یه جایگشت دیگه رفت و به هر جایگشت فقط از یه جایگشت خاص دیگه میشه اومد. پس تو گراف درجه ی ورودی و خروجی هر راس یکه. پس گراف مجموعه ای از دور هاست. پس، از هر جایگشت که شروع کنی بعد از چند مرحله به همون می رسی.
میگم شما چه استادی داشتین استادای ما که مارو ول کردن رفتن خدایییییییییییییش یکی یه معلم هندسه به من معرفی کنه نه خدایییییش اصلا من کلا با مشهد مشکل دارم یه کتاب هندسه مسطحه شاریگین میخام تو این مشهد به این بزرگی پیدا نمیشه ای خداااااااااااا چه وعضشه نه استاد نه کتاب شما هم که هیچ کدومتون خدایی نکرده زبونم لال نیاین سوالی حل کنیم هاااااااااااا!!!!!!!!!
اصن یه سوال الان دقیقا چند نفر المپیاد ریاضی تو مشهد هست هر کی هست بگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(همش این ورو نگاه میکنی المپیاد کامپیوتر اون ورو نگاه میکنی زیست میبینی غربو مینگری به امید یه المپیاد ریاضی چسبیده میشی به دیوار میفهمی شیمیه شرقم که به کشور دلنشین افغانستان بر میخوری)
چرا ایریسک از اینجا شلوغ تره واقعا که ! برین ببینین اونجا چه خبره آن چنان گندی در مرحله دوم المپیاد زده شده که اون سرش ناپیدا...حتما برین ببینین!
این واقعا چه سوالیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حتما انتظار داری اینجا شلوغ تر باشه خب مگه میشه با دو نفر المپیادی این سایت شلوغ باشه مگر این که خودم همش هرروز بیام سوال بزارم جواب بدم با خودم بحث کنم .....................
من خودمو کشتم یکی سوال نزاشت این جا همچون صحرای آفریقاست
و یه نکته متذکر بشم :فرزندم اول فک کن بعد بنویس
مرحله دو هم هندسش که خیلی آسون بود ولی اون بقیش کمی سخت بود به نظر شما چی جور بود؟
یه چیز بگم من یه هم المپیادی میخاااااااااااااااااااااااااااام تورو خدا یکی بهم بگه المیاد ریاضیه من دقیدم
چرا یه احساسی به من میگه از اولین نظر این صفحه تا نظر بالایی من همه رو یه نفر گذاشته؟؟
شایدم نزاشته
آفریییییییییییییییییییییین
از کجا فهمیدی بلا
میگم که باید خودم با خودم بحث کنم
نه نه اشتباه نکن من بنده ی خدا هستم اما بنده خدا نیستم
بنده خدای مورد نظر در شبکه موجود نمیباشد
میشه این پسته رو بردارین احساس می کنم بالای وبلاگ کپکزده
منم میخوام واسه ریاضی بخونم (بنده خدا)
یه نکته هست که شما کار نداشته باشید چند نفر تو مشهد ریاضی میخونن، مهم اینه که شما علاقه دارید و میخواید که بخونید!
۰۳ مرداد ۹۱ ، ۱۷:۲۱ غشسشئهد ئشاتخخذه
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!
بیاین یه کاری کنیم یه ماراتن راه بندازیم
لطفا هر کی سوالو جواب داد سوال بعدیو بزاره
برای اول کار خودم یه سوال میزارم که آسونه
تو یه مهمونی 2n+1نفر آدم موجود هست!به طوری که هر nنفرو ما در نظر بگیریم یه نفر در خارج از اینn نفر هست که همه ی اون n نفرو میشناسه ثابت کنین یکی هست که همه رو میشناسه
با تشکر
غ.ئ
(آقای کاظمی اگر میشه ایمیلتون رو بدید)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی